Eläintenpitokieltojen valvonta ontuu

TIEDOTE 1.11.2007

Espoolaisen koirakennelin pitäjät saivat maanantaina 29.10.2007 Espoon käräjäoikeudessa 20 päiväsakkoa lievästä eläinsuojelurikoksesta ja lääkerikkomuksesta. Eläinsuojeluviranomaiset löysivät elokuussa 2006 tehdyssä eläinsuojelutarkastuksessa pariskunnan omakotitalosta noin 40 koiraa. Eläinsuojelutarkastuksen tehneen eläinlääkärin mukaan koirat elivät ala-arvoisissa olosuhteissa, jotka olivat niille terveysriski.

SEY katsoo, että tuomio oli valitettavan alhainen. Liian usein eläinsuojelurikoksista rangaistusta antaessaan tuomioistuin käyttää rangaistusasteikon lievintä osaa.

Kyseisessä tapauksessa syyttäjä haki vastaajille elinikäistä eläintenpitokieltoa, mutta vain toinen vastaajista tuomittiin vuoden mittaiseen koiranpitokieltoon. Eläintenpitokiellon saanut mies aikoo valittaa tuomiostaan hovioikeuteen.

SEY muistuttaa, että eläintenpitokielto, jota tuomioistuimet käyttävät aivan liian harvoin, ei ole, eikä sitä pidä katsoa lisärangaistukseksi eläinsuojelurikoksen tekijälle. Kielto, määräaikainen tai elinikäinen, on tarkoitettu suojelemaan eläimiä sellaisilta ihmisiltä, jotka teoillaan ovat osoittaneet, että he eivät halua tai kykene huolehtimaan eläimistään niiden vaatimalla tavalla.

Eläinsuojeluvalvonta on eläinsuojeluviranomaisten vastuulla. Käytännössä kuitenkin vapaaehtoinen eläinsuojeluvalvonta on välttämätöntä. SEY:n vapaaehtoiset eläinsuojeluvalvojat tekevät tärkeää eläinsuojelutyötä omalla ajallaan ja palkatta. Viranomaiset sekä vapaaehtoiset eläinsuojeluvalvojat ehtivät hädin tuskin hoitamaan ilmoitusten perusteella tehtävät eläinsuojelutarkastukset – resursseja ei ole riittävästi ennaltaehkäiseviin tarkastuksiin tai eläintenpitokieltojen valvontaan.

Eläintenpitokiellon valvonta kuuluu viranomaisille. Kuitenkin käytännössä viranomainen tekee mahdollisen eläintenpitokieltotarkastuksen vain ilmoituksen perusteella.

Mikäli ilmoituksia ei tehdä, ei viranomainen tee rutiininomaista eläintenpitokiellon tarkastuskäyntiä lainkaan.

Eläintenpitokiellon valvonta ei siis toimi käytännössä.
Eläintenpitokiellon saanut henkilö saattaa esim. siirtää omistamansa eläimet lähiomaisen nimiin. Tällöin hän syyllistyy eläinsuojelurikkomukseen.

SEY kehottaa viranomaisia ryhtymään sellaisiin toimenpiteisiin, joilla eläintenpitokiellon tarkoitus toteutuu. Joko niin, että viranomaiset lisäävät eläinsuojeluviranomaisten määrää tai antavat resursseja vapaaehtoisen eläinsuojeluvalvojatoiminnan ylläpitoon.

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Helinä Ylisirniö