Suomen mepeistä yli puolet haluaa edistää eläinten hyvinvointia

Tiedote 31.5.2019

Vastavalituista mepeistä yli 100 on allekirjoittanut sitoumuksen, jolla he lupaavat edistää eläinten asiaa europarlamentissa. Suomen 13 valitusta edustajasta seitsemän on allekirjoittanut eläinjärjestöjen kansainvälisen Vote for Animals -sitoumuksen.

Vote for Animals -sitoumuksen allekirjoittamalla ehdokas lupautui edistämään eläinten hyvinvointia valituksi tullessaan. Sitoumus oli osa Eurogroup for Animalsin ja sen jäsenjärjestöjen kampanjaa.

Suomalaiset ehdokkaat olivat innokkaita osallistumaan kampanjaan, sillä yhteensä 52 ehdokasta sitoutui edistämään eläinten hyvinvointia. Kaikista eurooppalaisista ehdokkaista yli 1 000 allekirjoitti sitoumuksen, mikä on viisi kertaa enemmän kuin viime vaaleissa.

Suomessa läpi menneistä mepeistä sitoumuksen ovat allekirjoittaneet Sirpa Pietikäinen (kok), Henna Virkkunen (kok), Petri Sarvamaa (kok), Ville Niinistö (vihr), Heidi Hautala (vihr), Miapetra Kumpula-Natri (sd) ja Silvia Modig (vas). Sitoumuksen on allekirjoittanut myös Suomen niin kutsuttu “Brexit-meppi” Alviina Alametsä (vihr), joka Britannian EU-eron myötä nousee todennäköisesti parlamenttiin.

Turkistarhaus kiellettävä – lemmikkikauppa kuriin

Eläinten hyvinvointi on noussut entistä tärkeämmäksi aiheeksi Euroopan parlamentissa, ja myös kansalaiset haluavat eläimille parempaa. Mitään merkittäviä edistysaskelia ei ole kuitenkaan viime vuosina otettu.

Esimerkiksi broilereiden hyvinvointiin ei ole tehty mitään parannuksia. Järjestöt vaativatkin, että broileridirektiivi uudistetaan. Myös eläinkuljetuksiin on vihdoin puututtava ja siirryttävä elävien eläinten kuljetuksista lihan ja ruhojen kuljetuksiin. Myös tuotantoeläinten häkkikasvatuksesta tulee luopua koko Euroopan laajuisesti siirtymäajalla.

– Turkistarhaukseenkin olisi mahdollista puuttua EU-tasolla. Moni Euroopan maa on jo kieltänyt turkistarhauksen, ja kansalaisten mielipide on selvästi sitä vastaan. Looginen seuraava askel olisi koko Euroopan laajuinen turkistarhauskielto. Myös unohdetut koe-eläimet tulisi ottaa tulevalla kaudella huomioon. Euroopassa käytetään vuosittain 12 miljoonaa koe-eläintä usein erittäin tuskallisissa toimenpiteissä, joten tarvitsemme pitävän strategian eläinkokeista luopumiseksi ja vaihtoehtoisten menetelmien kehittämiseksi, sanoo Animalian kampanjavastaava Veikka Lahtinen.

Eläinjärjestöt pyytävät uutta Euroopan parlamenttia vastaamaan ihmisten huoleen eläinten hyvinvoinnista ja vaatimaan komissiota asettamaan eläinten hyvinvoinnin etusijalle, kun eläimiä koskevia päätöksiä tehdään.

– Laittoman eläinkaupan torjumisen tulee olla tällä kaudella prioriteetti. Esimerkiksi lemmikkieläinten kansainvälisen tunnistusmerkintäjärjestelmän perustaminen on tärkeä työkalu laitonta lemmikkikauppaa vastaan. Laiton eläinkauppa aiheuttaa lukuisille eläimille vakavaa kärsimystä ja siihen liittyy järjestäytynyttä rikollisuutta sekä veronkiertoa. Aihe tulee ottaa riittävällä vakavuudella ja siihen tulee puuttua kansainvälisesti. Myös villieläinten käyttö sirkuksissa on kiellettävä EU:ssa kokonaan, sanoo SEYn toiminnanjohtaja, eläinlääkäri Kati Pulli.

– EU-tasolla on mietittävä, miten ihmiset ja petoeläimet voivat elää rinnakkain. Niin sanottujen haitallisten vieraslajien torjuntaan on kehitettävä ei-tappavia ratkaisuja, sanoo Luonto-Liiton susiryhmän kansainvälinen kampanjavastaava Francisco Sánchez Molina.

Eurogroup for Animals on kattojärjestö 65 eläinjärjestölle 26 EU-maassa, Sveitsissä, Serbiassa, Norjassa, Australiassa ja Yhdysvalloissa. Animalia, SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ja Luonto-Liiton susiryhmä ovat Eurogroup for Animalsin jäseniä.

Veikka Lahtinen
Kampanjavastaava, Animalia